woensdag 3 februari 2010

Playchess.Com Blitz

Naar aanleiding van het recent artikel 'Opening in de kijker: Theorie deel 1' (C14 - Frans: Klassiek systeem - Wo. 09-12-2009), lijkt me volgende blitzpartij gespeeld op de internetserver van Playchess.Com wel geschikt voor publicatie. Als ik nadere analyses van Fritz 10 bekijk mag ik tevreden zijn over het resultaat. In deze partij hield ik mijn openingsvoordeel met wit netjes in stand om het naarmate de partij vorderde steeds verder uit te breiden.


Slechts op zet 10 ontwijkt mijn tegenstander de theorie met 10...cxd4. Met 11.Pe2 en vervolgens 12.Pexd4 tracht ik het paard van de damevleugel actiever op te stellen. Tijdens 'Wijk aan Zee 2010' gaf de verslaggever van dienst met 'PAARDENCARROUSEL' een mooie benaming! Bedoeling is om aan het rad te draaien waardoor beide paarden een ideale opstelling bereiken. Op zet zestien maakt zwart met 16...Pxd3+?! een merkwaardige slag, waardoor mijn resterende paard op veld d4 bijzonder sterk wordt: 'Zwart kan dit stuk niet wegdrijven en tevens beperkt het de zwarte dameloper in mogelijkheden!' Nadien leek het mij veilig om 19.Kd2! te spelen omdat de stelling voldoende op slot was en zwart géén onmiddellijke doorbraak kon forceren. Een groot voordeel is nu dat beide torens netjes met elkaar verbonden zijn, waardoor zij op de onderste rij een enorme bewegingsvrijheid hebben. 26.Df3 speelde ik ter preventie van 26...Df1 en tevens om druk op de zwarte stelling te behouden. Een damewissel zou alle complicaties uit de partij wegnemen! Vanaf zet 34 zijn alle zetten geforceerd. Met een mooi slot kon ik de winst binnenhalen.

Café Playchess.Com Fritz 03.02.2010
Vriendschappelijke partij, 5 min.
Koen Van Beylen - Onbekend
C14 - 5.e5 Pfd7 6.Lxe7 Dxe7 7.f4 a6



Opmerkingen of eventuele suggesties bij deze partij zijn uiteraard steeds welkom via: DeDolendeKoning@Live.Be

Tot schaaks, Koen Van Beylen