dinsdag 1 juni 2010

Remise tegen Internationaal meester

Vandaag nam ik deel aan de wekelijkse internetsimultaan bij Playchess.com. Mijn tegenstander was de Oekraïense internationale meester Michael Kopylov (zie foto) met een rating van maar liefst 2450 op de officiële FIDE-wereldranglijst. Op het schaakbord verscheen de Scandinavische opening, het stokpaardje van niemand minder dan Bob Roes. Dus, al mijn wedstrijden tegen hem kwamen nu mooi van pas.

Tijdens de analyse achteraf bleek dat ik mooi uit de openingsfase kwam waardoor het schaakprogramma Fritz 12 zelfs licht de voorkeur aan mij gaf. Op een gegeven moment verloor ik op een domme manier een pionnetje, waardoor verdedigen de boodschap was.

Toch speelde ik door omdat mijn concurrent met een dubbelpion opgeschept zat. Misschien was er toch een klein waterkansje om remise uit de brand te slepen... En het wonder voltrok zich nadat de internationale meester jammerlijk blunderde met 50...h5?? Ook zal hij op dit moment al lang spijt gehad hebben van ...a6?! Indien ...a5! eerder gespeeld was zou hij de partij alsnog winnend afsluiten. Merk zelf het verschil op in onderstaande diagrammen.


















Tijdens de analyse bleek dat met 50...Kg4 zwart niet meer te stoppen was. Simpelweg oppositiespel met de koning! Zijn h-pion kon met deze voorbereidende zet rechtstreeks promoveren. Fritz 12 beoordeelde de stelling voor 50...h5 met -+ 10.3 als klink gewonnen voor zwart.

Zo zie je maar, ook de allergrootsten kun je soms betrappen op fouten tijdens het eindspel! Natuurlijk zul je jezelf afvragen waarom de meester van deze simultaan niet met wit speelde! Tijdens deze simultaan aanvaarde hij 50% wit en 50% zwart. Lucky me :)!!!



Tot schaaks, Koen Van Beylen

- Foto Michael Kopylov - Chessbase